Ale Kosmos!

W piątek, 15 marca br., w wołowskiej bibliotece miejsce miało spotkanie organizacyjne, inaugurujące projekt  Ale Kosmos!. Celem projektu, poprzez realizację wspólnych działań twórczych jest integracja młodzieży z różnych środowisk, rozwinięcie wśród młodych kompetencji społecznych, nauka współpracy, a co najważniejsze dążenie do osiągnięcia wyznaczonego sobie, wspólnego celu. Efektem projektu jest mobilna gra miejska  Ale Kosmos!. 

Zagrasz? Pobierz aplikację Action Track, a TUTAJ – kod QR.

Podczas pierwszego spotkania, młodzież podzieliła między sobą obowiązki, każda grupa otrzymała, zadanie do zrealizowania. Zanim jednak do tego doszło, cała grupa zadaniowa ruszyła do parku WOK, aby zagrać w KRÓLOWĘ ŚNIEGU GO! – mobilną grę miejską, która jest dziełem dzieci – uczestników zimowych Półkolonii z biblioteką. Do kolejnego spotkania, które  miejsce miało w dniu 28 marca br.,  zadaniem uczniów z Zespołu Szkół Społecznych w Wołowie (Aleksander Naskręt, Monika Piotrowska, Filip Przybyłowicz, Adam Myślicki i Kacper Kubala, Daniel Trześniowski, Julia Kolbusz, Oliwia Bossy pod opieką Pani Justyny Rydzak) było  pozyskanie partnerów i sponsorów, uczniowie z Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego (Oliwia Szuba, Jan Fryc, Hubert Lesiecki, Paweł Łubkowski i Szymon Śmigielski pod opieką Pana Zenona Pędziwiatra), za zadnie mieli pozyskanie patronatów honorowych i medialnych, a młodzież z wołowskiego  Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika (Olga Jagoda, Natalia Szynczewska, Natalia Szutkowska, Michał Stanisławski i Kamil Pawliczak, pod opieką Pani Agnieszki Michnowskiej) zajęła się nawiązaniem kontaktu z Panem Mirosławem Hermaszewskim. Zadaniem wszystkich szkół była promocja projektu na stronach www  macierzystych szkół oraz stworzenie fanpage.

W dniu 28.03.2019 r. odbyło się kolejne spotkanie z uczniami Zespołu Szkół Społecznych, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika. Podczas kilkugodzinnych warsztatów rozmawialiśmy na temat życia Mirosława Hermaszewskiego, wykorzystując zdobytą wiedzę, stworzyliśmy biogram kosmonauty. Następnie stworzyliśmy fabułę gry „Ale Kosmos!”. Oto efekt naszej dzisiejszej pracy: Załoga Mirosława Hermaszewskiego i Piotra Klimuka utknęła w kosmosie, gdyż w autopilocie wystąpił błąd. W związku z tym, że kosmonauci są zahibernowani nie zdają sobie sprawy, że wylądowali w innej galaktyce. Dostajemy informację o złym położeniu statku kosmicznego Salut i postanawiamy uratować naszego mieszkańca z opresji. Pierwszym naszym zadaniem jest odnalezienie statu kosmicznego. Kolejne zadanie, to wybudzenie uśpionej załogi. Podczas gry mamy przypomnieć Hermaszewskiemu, kim jest. Za wykonanie zadania dostajemy części statku kosmicznego. Poza tym w trakcie naprawiania statku, okazuje się, że przebywa tam Doktor Złooo, który jest odpowiedzialny za awarię autopilota oraz knuje kolejne intrygi, próbując przeszkodzić Hermaszewskiemu…

Podczas kolejnego z naszych spotkań, które miejsce miało w dniu 3 kwietnia 2019 r. , uczestnicy projektu stworzyli grę mobilną w aplikacji Action Track. Spotkanie rozpoczęło się od rozegrania Rajdu po bibliotece, dzięki któremu młodzież mogła zobaczyć, na co zwrócić uwagę przy tworzeniu punktów i zdań w projektowanej przez nich grze.

Po zakończonym rajdzie uczestnicy projektu podzielili się na grupy, gdzie każda z nich zajmowała się określonym momentem życia Mirosława Hermaszewskiego. Po zaznaczeniu terenu gry, miejsc zabronionych (akweny), miejsca startu i mety, wybrano checkpointy (miejsca z zadaniami, m. in. Dworzec Główny PKP). Następnie nadszedł czas na wymyślanie zadań i umieszczanie ich w systemie.

15 kwietnia odbyło się przedostatnie spotkanie z cyklu Ale Kosmos!, na którym – pomimo strajków nauczycieli – pojawiła się wołowska młodzież. Dzisiaj na uczniów czekało najważniejsze zadanie – przenoszenie zadań oraz fabuły do aplikacji Action Track. Oprócz wpisania pytań i odpowiedzi, uczestnicy warsztatów musieli połączyć ze sobą kolejne checkpointy, tak aby trasa gry nie pokrywała się. Był również czas na umieszczenie przy poszczególnych zadaniach komentarzy zwrotnych – przy poprawnych i złych odpowiedziach graczy. Na końcu każdy otrzymał zadanie  – wykonać grafikę (zdjęcia lub rysunki), która zdobić będzie naszą grę.

W dniu 24 kwietnia br. odbyły się ostatnie warsztaty z cyklu Ale Kosmos! Dzisiejszy dzień rozpoczęliśmy od próbnej rozgrywki przygotowanej gry. Gra zajęła nam prawie 1,5 godziny, podczas której przeszliśmy prawie 5 km! Zmęczeni, wróciliśmy do biblioteki. Po krótkiej przerwie na odpoczynek, wprowadziliśmy poprawki do Action Tracka. Błędy można było zobaczyć dopiero w terenie – okazało się chociażby, że checkpoint pokazywał się nam na przejściu dla pieszych! Zmian nie było wiele, więc zaraz po tym zajęliśmy się fanpage’em założonym przez młodzież (https://pl-pl.facebook.com/alekosmoswolow/ ) – zostały dodane zdjęcie i informacje, ukazujące naszą pracę przy programowaniu.

Mobilna gra miejska Ale Kosmos!, będąca efektem końcowym naszego dwumiesięcznego projektu, powstała w oparciu o aplikację Action Track, a jej  pierwsza publiczna prezentacja, miejsce  miała w dniu 13 maja 2019, podczas obchodów Tygodnia bibliotek. Prezentacji  dokonali uczniowie z ZSS oraz wołowskiego LO.

Na kolejną prezentację, zapraszamy już  1 czerwca, podczas akcji Biblioteka nocą, z zaraz po niej na wspólne świętowanie zakończonego projektu.

Warsztaty z projektowania  prowadziły, przeszkolone w tym zakresie przez GoodBooks,  wołowskie bibliotekarki: Pani Kasia oraz Pani Karolina.

Gratulujemy!